søndag 26. august 2007

En positiv opplevelse


I mitt første innlegg i bloggen min vil jeg fortelle om en opplevelse jeg hadde i praksis. Det var på 2. året mitt, og jeg var på 5. trinn. Det var et stort trinn, med 30 elever, og flere av elevene var svake i både lesing og skriving.

Vi hadde prosjektarbeid, der resultatet skulle vises frem på en foreldrekveld. Jeg fikk ansvaret for en gruppe elever som skulle lage en Power-Point-presentasjon. Oppgaven var å lage en oversikt over greske guder. Gruppen besto av en gjeng gutter, der flere av dem var både faglig svak, og ganske urolige elever. Men det var også et par gutter som var sterkt faglig, og som var flinke til å jobbe. Jeg så på dette som en liten utfordring, og var litt nervøs med tanke på at resultatet skulle fremføres for foreldrene. Jeg så ikke for meg at vi skulle komme i havn med dette, men der tok jeg feil. En av de "svake" guttene var en kløpper på data. Han fikset og trikset med Power-Point, dette hadde han gjort før. De som ikke hadde prøvd dette før, syntes det var riktig så spennende og morsomt når de lærte å teksten både til å hoppe og sprette med ulike farger og kombinasjoner. De var så ivrig i arbeidet sitt, og det var ikke en gang at jeg måtte irettesette dem med tanke på useriøs surfing på nettet. De jobbet også med dette hjemme. De fant stoff i bøker, og på nettet som de printet ut og tok med seg på skolen til neste dag.
Når de viste det nesten ferdige produktet frem til de andre lærerne, var de riktig så stolte. Lærerne roset dem opp i skyene for flott arbeid, både med tanke på innholdet og utformingen. De mindre faglig sterke elevene fikk en positiv oppløfting, og under forestillingen fikk de endelig vise frem noe faglig, og føle at de virkelig hadde fått til noe bra!

Jeg satt i etterkant med en veldig god og positiv følelse på dette arbeidet. Elevene hadde fått en fin opplevelse i arbeidet sitt med digitale verktøy. Når de senere skal jobbe med dette, kan de se tilbake på denne opplevelsen og vite at det er en bra måte å jobbe på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ei flott fortelling som bekrefter noe av det en kan oppnå med IKT: at elever som ikke lykkes i det tradisjonelle klasserommet blomstrer i det digitale.

Simen sa...

Har opplevd akkurat det samme som du forteller om her. Det var på 8. trinn hvor elevene jobbet med presentasjon av dikt i PowerPoint. Alle elevene fant inspirasjon i selve uttrykket, og leverte fantastisk fine arbeider.

Caroline sa...

Jeg føyer meg i rekken bak det Thomas sa: Inspirerende fortelling om at det ikke finnes svake elever! Det gjelder bare å finne frem til det som interesserer og fenger den enkelte. Så bra at du fortalte denne historien! Jeg tror at det er alfa og omega for lærere å ha denne innstillingen i møte med elever.

Cathrine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Cathrine sa...

Kjempeflott fortelling. Godt å høre om slike erfaringer. Det gir inspirasjon og mot til å gå inn i lignende prosjekter. Har forøvrig en lignende erfaring, men da som forelder og tilskuer på fremføring i 9.trinn. Ved tidligere prosjektkvelder hadde det ikke vært brukt IKT og power-point. Denne gangen var det derimot tatt i bruk, og resultatet var veldig bra. Elever som jeg hadde oppfattet som meget uengasjert ved tidligere prosjektkvelder viste nå stort engasjemant. Det var tydelig at de hadde arbeidet godt med prosjektet, og det de presenterte fikk stor applaus.De så veldig fornøyde ut :-)

Anonym sa...

Simen: Dikt hørtes spennendeut, den ideen tror jeg at jeg må ta med meg videre.

Thomas og Caroline: Man kan jo kalle elevene svake, men om man "leter" litt, så finner man alltid noe eleven kan mestre.

Cathrine: ja, akkurat, elever som tidligere ikke har vist engasjement blomstrer når man bare finner noe som passer for dem. En god følelse :)