onsdag 12. september 2007

Når problemer oppstår

Mange av ”oss” kan fortelle om dårlige opplevelser ved bruk av ikt i undervisningen. Likevell, i følge Jørund Leknes er Norge på topp når det gjelder bruk av Internet, og pc-dekningen i norske skoler er det beste i Europa. Hele 91 % av de under 60 år bruker Internet. I grunnskolen er det 4, 7 elever pr pc, i videregående 1,8 elever pr pc. Til tross for dette er det mange skoler som har problemet med for få pc-er. En ting er selvsagt tilgangen på maskiner, en annen ting er oppkobling på Internet. På mange skoler er det få personer med gode kunnskaper om både pc og Internet/bredbånd. Dette tilsier at om man får problemer, så må man innkalle hjelp. Dette er dyrt, og som alle vet, så sliter de fleste skoler med økonomien. Oppstår det problemer, kan maskinene lett bli stående uten Internet-tilgang, og det man som lærere har planlagt i undervisningen, faller bort pga dette. Mange vil også vegre seg for å ta i bruk pc-en og Internet, av frykt for at det skal oppstå problemer de ikke kan beherske. Dette er selvsagt veldig frustrerende. Det positiver er at flere og flere tar ikt som fag i lærerutdanningen sin. På denne måten får kunnskaper som kan hjelpe dem når disse problemene oppstår.

1 kommentar:

Oddmar sa...

Du har rett, Lisa. Jeg kjenner lærere som har lettere"datafobi".